עקרונות הטיפול התזונתי למניעה ואיזון סוכרת

מחלת הסוכרת מוגדרת כעליה ברמות הסוכר בצום מעל 126 גרם לדצ"ל. לעיתים עליית הסוכר אינה נצפית במדידות בצום אלא כעליה חדה בעקבות העמסת סוכר ונמדדת מעל 200 שעתיים אחרי הארוחה. מדידת סוכר בצום בטווח 100-126 או 150-200 שעתיים אחרי העמסה מוגדרת כטרום סוכרת. מצב זה הפיך ועל ידי שינוי הרגלי האכילה ניתן למנוע או לדחות את הופעת הסוכרת. מאחר שבחלק לא מבוטל מהמקרים עליית הסוכר אינה מלווה בתסמינים נוספים, חשוב לעשות בדיקות דם לפחות אחת לשנה ומומלץ להתחיל לטפל כבר כשרמות הסוכר הנמדדות בצום מעל 90.

מי בסיכון לפתח סוכרת?

  • סיפור משפחתי של סוכרת
  • השמנה: BMI מעל 30
  • סוכרת הריונית: כ- 50% מהנשים שפיתחו סוכרת הריונית יפתחו סוכרת סוג 2 במהלך חייהן.
  • טריגליצרידים גבוהים (מעל 150) גם כאשר המשקל תקין ורמות הסוכר הנמדדות בין 90-100 מעלים את הסיכון לסוכרת פי 8 ביחס לשאר האוכלוסייה.

המלצות למניעת סוכרת סוג 2:

  • חשוב להקפיד על צריכת סיבים תזונתיים בכמות מספקת (20-30 גרם ליום): מומלץ לעבור לדגנים מלאים, אכילת ירקות בקליפתם לצד כל ארוחה. להעדיף ירקות על פני פירות. אפשר לשלב 1-2 מנות פרי ביום, תלוי ברמת הטריגליצרידים
  • ירידה במשקל של כ- 7-10% במידת הצורך תפחית את העמידות לאינסולין ותשפר את רמות הסוכר בצום.
  • פיזור הפחמימות על פני 3 ארוחות עיקריות ו- 2-3 ארוחות ביניים תשפר את רמות הסוכר לאחר הארוחה.
  • מומלץ להעדיף פחמימות בעלי אינדקס גליקמי נמוך לדוגמה: דגנים מלאים וקטניות.
  • פעילות גופנית אירובית של  200 דקות שבועיות תסייע בהורדת רמות הסוכר ועל ידי העלאת ניצולו בשרירים.
  • לעיתים ממליצים על התחלת טיפול תרופתי בגלוקופאג' למניעה או דחיית הופעת הסוכרת.

יעדי הטיפול בסוכרת:

  • הורדת רמות הכולסטרול הרע (LDL ) מתחת 100. במידה ויש היסטוריה של מחלת לב וכלי דם מומלצת רמה הנמוכה מ- 70
  • איזון לחץ הדם לרמות הנמוכות מ- 130\80
  • איזון סוכרת: רמות המוגלובין A1C בין 6-7, כשהמטרה שרמות האיזון יהיו עד כמה שיותר קרובות ל-6. רמות המוגלובין A1C גבוהות נמצאו מקושרות עם עליה בשכיחות סיבוכי הסוכרת.

ניטור עצמי של רמות הסוכר:
מנתונים בספרות נמצא שניטור רמות הסוכר קשור עם תוצאות איזון טובות יותר. מדידת הסוכר העצמית מאפשרת לוודא שרמות הסוכר יציבות ומאפשרות לצוות המטפל להתאים את הטיפול לכל אדם על פי צרכיו. מדידת רמת הסוכר בצום על פי רוב אינה מספיקה וחשוב למדוד את הסוכר גם סביב ארוחות עיקריות. לדוגמה:

ימי ראשון בהשכמה ושעתיים אחרי ארוחת בוקר, ימי שלישי לפני ארוחת הצהריים ושעתיים אחריה, ימי חמישי לפני ארוחת הערב ושעתיים אחריה, מוצאי שבת: לפני השינה

אשמח לעמוד לרשותכם לייעוץ פרטני או משפחתי

לילך פלג וייס – דיאטנית קלינית

 
   
line
   
line
 
Diet4good.co.il © 2006 | לילך פלג וייס דיאטנית קלינית | נייד-052-5576450