תזונת תינוקות בשנה הראשונה לחיים

ויטמין D :
להתפתחות תקינה של העצמות ומניעת רככת מומלצת תוספת של טיפות ויטמין  Dבמינון של 400 יחידות בינלאומיות מגיל חודש עד גיל שנה.
ברזל:
למניעת אנמיה מחוסר ברזל משרד הבריאות ממליץ על תוספת של ברזל במינון של 7 מ"ג עד גיל חצי שנה ומינון של 15 מ"ג ברזל מגיל 6 חודשים ועד גיל שנה
שימוש בתה בתזונת התינוק מפחיתה את זמינות הברזל ומגבירה את הסיכון לאנמיה.
עד גיל 6 חודשים:
הנקה או תרכובת מזון לתינוקות (תמ"ל) כהזנה בלעדית.
ישנה עדיפות להנקה בששת החודשים הראשונים (ראה מאמר יתרונות ההנקה). במידה והנקה אינה מתאפשרת מומלץ לבחור בתרכובת מזון לתינוקות (תמ"ל) על בסיס חלבי.
למרות שאין יתרון של תמ"ל על בסיס חלבי בהתייחס לגדילה והתפתחות התינוקות
הבטיחות בשימוש בתמ"ל על בסיס סויה נמצא בדיון.
בין ההבדלים העיקריים:

  • התמ"ל הצמחי מכיל פיטואסטרוגנים (נגזרת צמחית של ההורמון אסטרוגן), עדיין לא ברורה השפעת החשיפה לפיטואסטרוגנים על הבריאות.
  • כולסטרול החיוני להתפתחות מערכת העצבים ורקמת מח התינוקות, חסר בפורמולה על בסיס סויה.
  • חלבון הסויה אינו "שלם" מבחינה תזונתית, הוא דל בחומצה אמינית מתיונין. ולכן פורמולות על בסיס סויה מועשרים במתיונין.
  • תמ"ל על בסיס סויה מכילה פיטאטים המפחיתים את זמינות המינרלים זרחן, ברזל, אבץ וסידן. ולכן התמ"ל הצמחי מועשר במינרלים אלו.
  •  סוג הפחמימה בתמ"ל צמחי הוא אינו לקטוז. הלקטוז המצוי בחלב אם הוא הזמין ביותר לתינוק, והוא בעל תפקיד ביצירת פלורת המעי (אוכלוסיית החיידקים הטובים) המשמשת כחלק ממערכת החיסון של התינוקות.
  • תמ"ל צמחי מכיל כמויות גדולות של אלומיניום פי 20 בהשוואה לחלב אם.

השימוש בתמ"ל צמחי מומלץ רק אם יש הצדקה רפואית במחלות כמו גלקטוזמיה.
כיום הנטייה גם באבחון אלרגיה לחלב להשתמש בתמ"ל מפורק על פני שימוש בתמ"ל צמחי.
בחלק מהמדינות, שימוש בתמ"ל צמחי מחייבת מרשם רופא.
המלצות נוספות:

  • ההנקה או התמ"ל מהווים את ההזנה הבלעדית ואין צורך בתוספת נוזלים
  • מומלץ להרתיח את כל סוגי המים המיועדים להזנת התינוק למשך שתי דקות לפחות (כולל מים מינראלים) עד גיל שנה.

מזונות משלימים:
מגיל 6 חודשים ניתן להוסיף לתפריט:
מים, ירקות, פירות, דייסות ודגנים מכילי גלוטן, בשר עוף, הודו או בקר
המטרה:  ללמוד מיומנות כפית כשהמרקם מרוסק ובהדרגה מעבר למעוך
מגיל 9 חודשים ניתן להוסיף לתפריט:
מוצרי חלב ניגר (לבן, יוגורט, ריויון) וגבינות בכמות מוגבלת, חלמון (החלק הצהוב) של הביצה. המרקם: לרוב מעוך, ניתן לעבור בהדרגה ל"מזון אצבעות". הכוונה לחתיכות מזון רכות שהתינוק מסוגל לאחוז בעצמו ולהביאו לפה ללא עזרת מבוגר. בשלב זה ייתכן והתינוק ירצה להתנסות בהאכלה עצמאית בעזרת כפית.
מגיל שנה ניתן להוסיף לתפריט:
דגים, חלב פרה ניגר, חלב עיזים, דבש וחלבון (החלק הלבן) של הביצה
לגבי שומשום או טחינה אין המלצות מפורשות. אך בגלל השכיחות הגבוהה של רגישויות, מומלץ לדחות את החשיפה לאחרי גיל שנה.

אשמח לעמוד לרשותכם לייעוץ פרטני או משפחתי

לילך פלג וייס – דיאטנית קלינית

 
   
line
   
line
 
Diet4good.co.il © 2006 | לילך פלג וייס דיאטנית קלינית | נייד-052-5576450