מניעת השמנה בילדים 

חלוקת אחריות בהזנת ילדים: 
אפשר לעזור לילד להימנע מהשמנה בכך ששומרים על יחסי האכלה בריאים. יחסים אלה דומים ליחסים עם כל ילד אחר: ההורה אחראי בעיקר למה שמוצע לילד לאכול, והילד אחראי לכמה. תפקיד ההורה לגבי הילד השמן, הוא לנהוג באותה דרך הורית בהאכלה, ולגלות אותה מידה של כבוד, רגישות ואיפוק כמו לילד הרזה.
משטרי "דיאטה" לילדים (אשר אינם מיוזמתם ומרצונם) אינם מומלצים, ויכולים אף להחמיר את בעיית ההשמנה. כדאי לעמוד בפני הלחצים "לעשות לילד דיאטה", ולא להפעיל על הילד לחץ בעניין. מצד שני בקרה על המזון והקניית הרגלי אכילה בריאים ימנעו את המשך ההשמנה.

שימוש בשיטות עקיפות למניעת השמנה:
שיטות אלו נועדו להטיל על הילד את האחריות לאכילה שלו, לעזור להורים לפקח על זמינות המזון ולמנוע אכילת יתר. הן לא נועדו לעודד אכילה מעטה מדיי, שזה הבדל גדול. המטרה היא לעזור לילד לווסת את הכמויות שהוא אוכל בצורה מדויקת ככל האפשר, ולגדול עם הגוף הנכון לו, מטרת ההורים אינה לנסות לגרום לו להסתובב "רעב" כדי שיוכל להשיג את הגוף שהם חושבים שצריך להיות לו, או מקווים שיהיה לו.
השיטות המתוארות עקיפות ולא מקפחות, ולכן צריך ליישמן על כל אחד מבני המשפחה, רזים ושמנים כאחד. אם מיישמים אותם בצורה עניינית, הילדים אפילו לא יבחינו בזה.

  • הקפידו על חלוקת האחריות: ההורים אלו שקובעים מה נאכל, ולכן חשוב להחליט מראש את הרכב הארוחה ולא לשאול את הילדים מה ברצונם לאכול. תאפשרו לילד לקבוע את כמות המזון הנצרכת מתוך המגוון המוצע לו ועודדו אותו להיות קשוב לאיתותים הפנימיים של רעב ושובע. בדרך זו נמנעים מהאכלת יתר בקיצוניות אחת, וממניעת מזון בשנייה. כל קיצוניות יכולה לגרום לילד לאכול יותר מדיי ולעלות מדיי במשקל. גם לילד השמן יש זכות לווסת את כמות המזון שהוא אוכל. זה לא מתפקידם של ההורים לעשות זאת. אל תנסו ליטול אחריות זו אפילו בדרכי עורמה, כי הילד יבחין בזה. דרכי עורמה כוללות אמירות מסוג "אינך חושב שאכלת מספיק?" או "האם זו לא התוספת השנייה שלך?"
  • קיימו ארוחות קבועות: 3 ארוחות עיקריות, 2-3 ארוחות ביניים

בין הארוחות יש להימנע מנשנושים (גם אם משעמם), מותרת שתיים מים בלבד

  • הקנו הרגלי אכילה מסודרים: למדו את הילד לאכול לאט ובתשומת לב. חשוב שיישב בכסא שלו, ישעין את הגב ויירגע מעט. דברו איתו על אכילה איטית ועבדו איתו על זה. יש למנוע אכילה מול הטלוויזיה. לאכול רק ליד שולחן האוכל. כאשר הוא אוכל, חשוב לגרום לו רק לאכול- לא טלוויזיה ולא ספרים. הילד יצטרך לבחור בין אכילה ועשיית משהו אחר. חשוב לזכור: כאשר כופים כלל, כל בני הבית צריכים למלא אחריו: כולל ההורים. טכניקה זו מיועדת לעודד אכילה מכוונת וממוקדת, אשר סביר שתהיה מספקת
  • כמות ממתקים גדולה בסביבה עלולה לגרום לאכילה מופרזת: כדאי להפחית בכמות הפיתויים הנמצאת בבית. אין זה אומר שיש לוותר כליל על ממתקים. 
  • הקפידו על מזון דל בשומן: הימנעו מטיגון וממזון עתיר קלוריות
  • אל תאכילו שלא מרעב: אל תציעו ממתק כי הילד מאוכזב או כואב. כך לא ייווצר הקשר בין מזון לנחמה ריגשית
  • הצבת גבולות ברורים ומתואמים באכילה: איחוד עמדות בין בני הזוג למניעת דו-ערכיות. האכילה מותרת במסגרת הארוחות בלבד, מנעו נשנושים.
  • עודדו פעילות גופנית

לסיכום:
מרבית הילדים מרזים כשהם גדלים. ביישום המלצות אלו לפחות אתם יודעים שעשיתם כל מה שאפשר על מנת למנוע השמנה ללא גרימת נזק לילדכם.

אשמח לעמוד לרשותכם לייעוץ פרטני או משפחתי

לילך פלג וייס – דיאטנית קלינית

 
   
line
   
line
 
Diet4good.co.il © 2006 | לילך פלג וייס דיאטנית קלינית | נייד-052-5576450